De sculpturale werken en installaties van Anthea Hamilton, waarin vaak, op speelse wijze, beelden van beroemdheden en uit de populaire cultuur van de afgelopen decennia worden opgenomen, introduceren een verscheidenheid aan rekwisieten en personages in situaties die op theaterachtige situaties lijken. De installaties stellen een soort alternatieve realiteit voor waarin rolpatronen, seksualiteit, huiselijk leven en de tradities van verschillende culturen tot begrippen verworden die schommelen tussen clichématigheid en vluchtigheid. De werken, waarin zowel mannelijke als vrouwelijke subjecten gebruikt worden – van Jane Birkin tot John Travolta – maar ook voedsel, advertenties, meubels, kleding en verwijzingen naar het eigen lichaam van de kunstenaar, worden persoonlijkheden die naast elkaar bestaan en vreemdsoortige hybride relaties met elkaar aangaan, daarbij een gevoel van prikkeling en scherpzinnigheid uitstralend.

 

CUT-OUTS

2007

Twee sculpturale werken, verwijzend naar de ruimtes die gebruikt worden voor het maken van speciale effecten in de film en in mediabeelden, worden in de blauwe chromakey Cut-Outs-ruimte gepresenteerd. Deze gefragmenteerde lichamen, vaak vrouwelijke benen die zijn gebaseerd op die van de kunstenaar, zijn zelf cut-outs, en bezetten deze ruimte in verschillende staten van activiteit; ze dansen, flaneren of zitten soms, allemaal in de juiste houdingen. De installatie, als een afspiegeling van de alledaagse ervaring onder de condities van het patriarchaat, is typerend voor de manier waarop Hamilton ervaringsgerichte omgevingen creëert, waarin toeschouwers de ruimte delen met de antropomorfe aanwezigheid van de werken.

 

MANBLIND #5

2011

 

LEG CHAIRS

2009–lopend

Elk werk in Hamiltons Manblind serie eigent zich een beeld van een nogal retro-uitziende mannelijke pin-up toe en verandert die in een verticale jaloezie, opgehangen in de ruimte. Het werk stelt de dominante perspectieven in de samenleving in vraag; we kunnen door de jaloezie kijken, maar onze visie wordt gedeeltelijk belemmerd door de mannelijke filter. Anderzijds kunnen we ook gewoon genieten van hun klassieke knappe verschijning.

De Leg Chair serie, een reeks meubelsculpturen, vormt een samenspel met Hamiltons Manblinds, en is ook gebaseerd op de eigen benen de kunstenaar. Alle werken in de serie tonen eenzelfde pose – plexiglas benen gekruist over elkaar – maar zijn ook uniek, met eigen thema's en versieringen. Bij sommige verwijst het thema naar een beroemde persoon, bij andere naar courante zinnen of lifestyle-culturen en bezigheden waaronder ‘exotisch’ voedsel of roken. De Leg Chairs spelen op een sexy en grappige manier met onze ervaring van huiselijk meubilair. (NH)

Artist Website

Anthea hamilton   cut outs installation view

Anthea Hamilton, CUT-OUTS, 2007–ongoing (installation view), photo: Andy Keate

Anthea hamilton   leg chair %28jane birkin%29  2011

Anthea Hamilton, LEG CHAIR (JANE BIRKIN), 2009, photo: Doug Atfield