Eloise Hawsers werk kan worden omschreven als ‘sculptuur’. Het heeft betrekking op voorwerpen die ten minste drie dimensies hebben en, vooral, met de verschillende protocollen en processen die moeten worden beheerst om deze objecten vanuit de verbeelding te laten verschijnen. Ze maakt vaak gebruik van industriële methoden die aan specifieke behoeften tegemoet komen met maximale efficiëntie, om vormen te produceren die haast obsessief niet-functioneel zijn. Zou er iets typisch ‘Engels’ zijn in Hawsers rustige maar aanhoudende ondermijning van het rationalisme en pragmatisme? Haar werken in deze tentoonstelling roepen ook een andere vraag op. Bezitten deze geproduceerde voorwerpen een eigen subjectiviteit? Het is bijna alsof het denken dat ze op hen projecteert hen in staat stelt hun eigen gedachten uit te drukken.
SAMPLE AND HOLD
2013
INTERVOLAMETER
2013
De rond de film Sample and Hold opgezette installatie is misschien wel haar meest coherente statement over de vorm van zelfreflectie waar sommige levenloze voorwerpen toe in staat lijken. De titel is ontleend aan de naam van het Oost-Londense bedrijf waar het lichaam van Hawsers vader werd gescand, wat trouwens ook de actie is die we in de film te zien krijgen. De vastgelegde gegevens werden gebruikt om een heldere optische lens in acryl die de contouren van zijn buik weergeeft te produceren. Het is eerder disfunctioneel als apparaat voor optische scherpstelling, maar vormt wel een synecdoche (‘een deel dat staat voor het geheel’) van de vaderfiguur. De installatie wordt gecompleteerd met de video Intervolameter, waarin de kijker zichzelf achtervolgd ziet door paparazzi. De video wordt getoond achter een op maat gemaakt scherm van paardenhaar.
VELOPEX
2014
100 keV
2014
In een nieuwe installatie organiseert Hawser schijnbaar geheimzinnige voorwerpen en afbeeldingen rond het thema van zichtbaarheid, een begrip dat vaak geassocieerd wordt met identiteit en identificatie. Witte plastic jerrycans bedrukt met het logo van een producent van röntgenfilmontwikkelvloeistof worden op de vloer van de cirkelvormige ruimte in het M HKA gestapeld. Op de gebogen wand wordt een levensgrote afdruk van een gescande truck getoond. We zien flessen opgestapeld, een berg autobanden, een zwevende fiets, een staand figuur dat lijkt op de Venus van Milo. De scan werd vriendelijk ter beschikking gesteld door een bedrijf dat onbekend wil blijven. De vertegenwoordigers ervan ontmoetten Hawer onlangs tijdens de Counter Terror Expo in de Olympia in Londen (www.counterterrorexpo.com). (AK)