Haegue Yang, een van de meest productieve en invloedrijke kunstenaars van haar generatie, vertegenwoordigt de paradigmaverschuiving die heeft plaatsgevonden met betrekking tot de manier waarop kunstenaars informatie gebruiken om vragen rond identiteit te herdefiniëren. Gebruik makend van kunst als een vorm van poëtisch activisme, verweeft Haegue talrijke begrippen rond de notie van identiteit, gaande van feministische discours tot ideeën rond migratie, sociale klasse en verschuiving. Deze ‘intersectionaliteit’ die de relatie tussen verschillende ervaringen, machtsstructuren en de maatschappij beschrijft, is werkzaam in haar veelzijdige praktijk op een formeel, abstract niveau. Door het combineren van een groot aantal objecten die van oudsher terug te vinden zijn in de huiselijke ruimte – zoals meubels, verlichting, rekken en jaloezieën – worden verschillende materialen, zowel natuurlijke als kunstmatige, in nieuwe configuraties samengebracht. Vaak nemen de werken zelfs antropomorfe kenmerken aan, waardoor de kijker een impliciete rol kan aannemen bij het vormen van subjectieve relaties met de individuele werken, alsook met de werken onderling, via de ervaringsgerichte ruimtes die de kunstenaar creëert.

  

VIP’S UNION

2001–2014

VIP’s Union is een van Haegues meest formatieve werken. In dit werk brengt Yang stoelen en tafels samen, geleend van tal van mensen die binnen hun eigen vakgebied als ‘belangrijk’ worden beschouwd en verbonden zijn met de stad waar de tentoonstelling plaatsvindt, in dit geval Antwerpen. Deze objecten, onttrokken aan de verschillende huiselijke of professionele ruimtes van hun respectievelijke eigenaars, vormen een tijdelijke gemeenschap in de galerieruimte, en portretteren de verschillende stilistische uitdrukkingen en sociale omstandigheden van het leven, de activiteiten en aspiraties van deze mensen. Hier creëert Yang een ruimte van verbindingen en relaties waarbij het traditionele onderscheid tussen functioneel ontwerp en kunstobject wordt opgeheven, en die tot stand wordt gebracht dankzij de vrijgevigheid van de leners die vrijwillig hun objecten uitlenen en delen.

 

BLIND CURTAIN – FLESH BEHIND TRICOLORE

2013

Deze grootschalige installatie is een van de meest recente uit een groot aantal werken waarin Haegue gebruik maakt van jaloezieën, wellicht ook het type werk waar ze het meest bekend om geworden is. Het gebruik van de jaloezie, die een ervaring van belemmerd zicht creëert, is een belangrijk element in Haegues artistieke praktijk. In eerdere werken heeft ze het idee van ‘gemeenschappen van afwezigheid’ al ter sprake gebracht – gemeenschappen van mensen die buiten de dominante structuren van de samenleving bestaan, vaak uit het zicht levend – en die door de jaloezieën symbolisch worden uitgebeeld. Het werk, gepresenteerd in de grote ‘puntzaal’ van het M HKA, zal door de bezoekers van de tentoonstelling vanuit verschillende perspectieven ervaren kunnen worden: vanop de begane grond, en vanop het balkon van de eerste verdieping. Blind Curtain – Flesh behind Tricolore heeft een uitgesproken ‘binnen-’ en ‘buitenkant’ in termen van compositie en kleur, en ontvouwt een scenario met een “organische en huidkleurige binnenkant” en een “geometrische en in primaire kleuren gekleurde buitenkant”, binnen de bestaande architectuur. (NH)

Artist Website

H yang stores 020 mb

Haegue Yang, BLIND CURTAIN – FLESH BEHIND TRICOLORE, 2013 (detail), photo: Mathieu Bertola, Musées de la Ville de Strasbourg

Vipsunion artforumberlin view 01 2001

Haegue Yang, VIP’S UNION, 2001–2014 (installation view), photo: Haegue Yang