Lawrence Abu Hamdan, met een achtergrond in doe-het-zelf-muziek, heeft het format van de radio-documentaire herwerkt voor de hedendaagse kunstcontext als een vorm van tekst-geluid compositie, uitgebreid met live-gebrachte performatieve elementen en grafische en driedimensionale visualisaties. Zijn werk verbindt de grondbeginselen van de manier waarop het menselijk lichaam betekenis transporteert door geluidsgolven in beweging te brengen – toon, stem, woorden en wat hen laat aanvangen en eindigen – met de eisen en valkuilen van rechtsstelsels.. Zijn werk, vaak gemaakt in het kader van zijn doctoraatsonderzoek bij de Goldsmiths College in Londen, helpt ons  de precisie van het spreken, en van het zwijgen, opnieuw te waarderen. Abu Hamdan analyseert fundamentele concepten – de eed, het recht om te zwijgen, de vrijheid van meningsuiting – als micro-politieke daden van forensisch luisteren, waaruit blijkt dat de strijd om de vrijheid van meningsuiting nu gaat over de controle van de omstandigheden waarin we worden gehoord.

 

DOUBLE-TAKE: LEADER OF THE SYRIAN REVOLUTION COMMANDING A CHARGE

2014

Dit nieuwe werk van Abu Hamdan is een geluidswerk geïllustreerd door een reeks foto’s. Het is een hedendaagse versie van Théodore Géricaults schilderij Officer of the Chasseurs Commanding a Charge (1812, in het Louvre) waar de kunstenaar de Franse keizerlijke officier verving door Sultan Pasha Al-Atrash (1891–1982), de leider van de Syrische opstand tegen de Fransen in 1925–1927. Het schilderij werd gemaakt in opdracht van een in Londen gevestigde rijke zakenman van Syrische afkomst voor in zijn landhuis. Anglofilie is de ongewone reden voor zijn paradoxale gebruik van antikoloniale beelden die zijn doordrongen met de esthetiek van de kolonisator. Het geluidswerk eigent zich een traditionele manier van verhalen vertellen op muziek toe, waarin Sultan Pasha Al-Atrash vaak voorkomt, en in combinatie met de foto’s provoceert het werk ons tot het zien van hoe koloniaal geweld wordt vertegenwoordigd, gevierd, belichaamd en toegeëigend.

Abu Hamdan gebruikt de dubbele aard van het verhaal dat door de schilderijen wordt verteld (het begin en het einde van het Franse imperialisme) om de manieren waarop mensen complexe en contradictorische relaties aangaan met hun koloniale verleden te begrijpen. De tweehonderd jaar tussen het schilderij van Géricault en zijn vervormde kopie worden gecondenseerd in een bevreemdend moment waarin de hele geschiedenis van het koloniale project gelezen kan worden. (AK)

Artist Website

Lawrence abu hamdan double take 2014 3

Lawrence Abu Hamdan, DOUBLE-TAKE: LEADER OF THE SYRIAN REVOLUTION COMMANDING A CHARGE, 2014, photo: M HKA

Lawrence abu hamdan double take 2014

Lawrence Abu Hamdan, DOUBLE-TAKE: LEADER OF THE SYRIAN REVOLUTION COMMANDING A CHARGE, 2014, photo: M HKA

Lawrence abu hamdan double take blur 2014

Lawrence Abu Hamdan, DOUBLE-TAKE: LEADER OF THE SYRIAN REVOLUTION COMMANDING A CHARGE, 2014

©photo: M HKA