Hoe kunnen klassieke technieken voor het creëren van een fictieve picturale ruimte gebruikt worden om een werkelijkheid te creëren die de hedendaagse samenleving zowel weerspiegelt als bekritiseert? Dit is wat Maria Safronova beoogt te doen in haar recente reeks schilderijen, die worden vergezeld van driedimensionale rekwisieten. De ‘vrijheid’ om normen en routines aan te passen is een terugkerend thema, evenals de gevoelens van zelfgenoegzaamheid en zelfs enthousiasme die dergelijke processen van socialisatie in het individu kunnen losmaken. De beelden van Safronova zijn hybriden die elementen ontlenen aan het Russische leven van vandaag, met zijn neo-Sovjet, neo-imperialistische eisen die nog steeds een stempel drukken op de collectieve en individuele psyché, en aan de vijftiende- en zestiende-eeuwse schilderkunst uit de Lage Landen en Italië. In de schilderijen (olieverf op doek, op relatief kleine formaten), contrasteert Safronova gestileerde lege achtergronden met patronen gevulde oppervlakken die het centrale perspectief benadrukken. Beide creëren ruimtes die ze vult met allegorische composities van menselijke figuren, gebaseerd op studies van levende modellen (en voor dat doeleinde gemaakte foto's).

  

DAGSCHEMA

2012–2013

Dit werk omvat een serie van elf schilderijen van routines en activiteiten in een psychiatrisch ziekenhuis, die doen denken aan de ‘genrestukken’ uit de Nederlandse en Vlaamse barok, een model van de afgebeelde interieurs, en een tekstbord met de dagindeling van de patiënten, vanaf het ontwaken om 7 uur tot het naar bed gaan om 21 uur, alsook een psychiatrische vragenlijst die eender wiens notie van geestelijke gezondheid zou kunnen ondersteboven halen. “78. Als je in een toneel moest optreden, zou je in staat zijn om je rol zo goed te spelen dat je vergeet dat het een spel is?”

 

HET SPEL VAN DE ALGEMENE BLIK

2013–2014

Deze nieuwe serie werken illustreert de modellen voor gedrag en sociale interactie die kinderen moeten leren als ze in de kleuterschool of op school niet uitgestoten willen worden. De serie bestaat uit zes schilderijen en vier driedimensionale, polychrome ‘situaties’ (Berging, Klaslokaal, Gebouw, Speeltuin) gepresenteerd in een op maat gemaakte kast. De titel verwijst naar het Nash Equilibrium, vernoemd naar de speltheoreticus John Forbes Nash, dat een reeks strategieën beschrijft waar het voor ‘spelers’ niet voordelig is om eenzijdig hun strategieën te wijzigen. Safronova schrijft: “Dit wordt een standaardmodel van een oneindig herhalend spel, het spel van de Algemene blik, waar het gelijkstemmen van het eigen standpunt met dat van anderen, het veranderen van posities of het bekomen van winst alleen mogelijk is binnen de gegeven regels. Stabiel evenwicht wordt de meest gunstige toestand, en elke verandering is een verslechtering. Verbeelding en bevrijding van obstakels worden overbodig.” (AK)

Maria safronova daily schedule lunch 2013

Maria Safronova, DAILY SCHEDULE: 1PM, CANTINE, LUNCH, 2012, photo: Maria Safronova

Maria safronova the game of the  general view  new year 2013

Maria Safronova, THE GAME OF THE GENERAL VIEW: NEW YEAR, 2013, photo: Maria Safronova