Nadjezjda Grisjina combineert live performance met bewegende beelden. Haar video-installaties zijn zowel theatraal (omdat ze zijn gebaseerd op beweging, tempo, ritme en andere uitingen van fysieke intensiteit) als kritisch (omdat ze de realiteit die ze herformuleren als spektakel diagnosticeren en hekelen). Grisjina’s werk put kracht uit enkele van de meest krachtige stromen van de Russische cultuur: de kunst van de vertelling en de kunst van het acteren. Toch gebruikt ze zelden dialoog of professionele artiesten, en verkiest ze experimenteel te werken met de semi-gearticuleerde, emotioneel onvolgroeide realiteit van het ‘digitale leven’ dat veel mensen vandaag de dag hebben aangenomen. Ze heeft een nieuw soort assemblage van bewerkte beelden en mechanische of elektronische rekwisieten weten te realiseren, waarbij het moeilijk is om mens en machines van elkaar te onderscheiden.

 

NO-GO MACHINE

2013

Het is geen toeval dat de machine-achtige kwaliteit van Grisjina’s werken weerspiegeld wordt in hun titels. Het beste voorbeeld van haar nauwkeurige methode is No-Go Machine: een huiveringwekkende doch onderhoudende analyse van hoe afbraak er vandaag uitziet en klinkt. Het ‘systeem’ dat ze presenteert lijkt precies te zijn ontworpen om degenen die er een functie in willen vervullen af te breken. Grisjina schrijft: “De No-Go Machine is een ruimte waar theatrale actie wordt omgekeerd. Het podium is de hiërarchische piramide van het systeem van de overheid, met agenten op hun juiste plaatsen. Elk niveau van de piramide stemt overeen met een niveau in het spel. Het bovenste niveau controleert de lagere – alles wordt volgens het boekje gedaan. Maar de spelers hebben geen eigen wil; hun acties zijn gebaseerd op primitieve stimuli en reacties. Verzonken in het spel, hameren ze op hun toetsenborden en staren naar hun schermen. In hun prikkelbaar gedrag – die de plasticiteit van de hedendaagse beweging reflecteert – zien we een geconcentreerde gesimuleerde spanning van anti-efficiënte actie.”

 

POINT

2014

De mannelijke hoofdpersoon in Grisjina's laatste werkwordt getoond op een flat screen en een projectie terwijl hij worstelt om zich staande te houden tegenover een heerszuchtig en onvoorspelbaar prothetisch hoofd. Grisjina, lijkt ons het volgende te willen vertellen: “De man is in het hoofd, en het zou al dan niet zijn eigen hoofd kunnen zijn, maar het wil hem besturen, net terwijl hij worstelt om het hoofd, en zichzelf, onder controle te krijgen.” (AK)

Nadezhda grishina no go machine 2013

Nadya Grishina, NO-GO MACHINE, 2013, photo: Nadya Grishina

Nadya grishina no go machine 2013 2

Nadya Grishina, NO-GO MACHINE, 2013, photo: Nadya Grishina

Nadya grishina point 2013 2

Nadya Grishina, NO-GO MACHINE, 2013, photo: Nadya Grishina