Shilpa Gupta creëert kunstwerken die de plaats van de subjectiviteit en de menselijke perceptie met betrekking tot thema’s als verlangen, conflict, veiligheid, technologie en censuur onderzoeken. Haar werk is veelzijdig, omvat sculptuur en tekst, en toont een grote beheersing van audio- en visuele technieken. Gupta ziet technologie als een verlengstuk van lichaam en geest, en heeft een scherp politiek bewustzijn met betrekking tot de rol, de psychologie en de esthetiek van verschillende mediavormen, vooral in de context van hun medeplichtigheid in het creëren van gevoelens van angst. Hoewel haar werk geïnterpreteerd zou kunnen worden als zijnde gebaseerd op de sociale of politieke situatie van bepaalde culturele contexten, houdt Gupta hun specificiteit beslist vaag, waardoor hun thema's verschillend kunnen worden geïnterpreteerd naargelang de plaats waar ze worden getoond.

 

SINGING CLOUD

2008–2009

 

ZONDER TITEL

2008–2009

Singing Cloud is een installatie in de vorm van een grote amorfe vorm waarin 4000 microfoons werden verwerkt. Het werk beschouwt de psychologische impact van het hedendaagse zeer gemedieerde informatielandschap, waar angst en achterdocht worden gecultiveerd. Het werk, ontwikkeld in samenwerking met Mahzarin Banaji, professor in de psychologie aan de Harvard University, stelt vragen bij de kracht van mediabeelden zoals die tot uitdrukking worden gebracht in het gedrag van individuen. In het bijzonder beschouwt Banaji's onderzoek de meerlagige veranderingen die plaatsvinden in de menselijke waarneming na blootstelling aan beelden die een daling in het zelfbewustzijn teweeg brengen, gaande tot op het niveau van het collectieve bewustzijn. Gupta heeft vervolgens dit onderzoek vertaald in een soundtrack die is opgebouwd uit hypnotische spraakfragmenten. De functie van de microfoons werd omgekeerd, dus in plaats van te worden gebruikt om geluid op te nemen, geven ze deze soundtrack – die is bedoeld om over het oppervlak te ‘klinken’ en te rimpelen – weer.

Zonder titel, gerealiseerd in dezelfde periode als Singing Cloud, heeft de vorm van een flap-board dat traditioneel wordt gebruikt om aankomst en vertrek aan te kondigen. De 29 tekens van het bord genereren een reeks korte lijnen die om de paar seconden veranderen. De teksten verschijnen in een open en associatieve stijl, en veranderen in een eerder ritmisch dan willekeurig patroon. De lijnen, geschreven door de kunstenaar, verwijzen naar lezingen en uitwisselingen die Gupta heeft gehad met wetenschappers, filosofen en historici over de verdeeldheid creërende aard van informatiemedia.

 

TE ZIEN IN M HKA EN BIBLIOTHEEK PERMEKE, DE CONINCKPLEIN 25–26 (IN DE BUURT VAN ANTWERPEN-CENTRAAL):

 

SOMEONE ELSE

2011–2013

Someone Else is een werk van Shilpa Gupta dat in twee delen wordt gepresenteerd: in het M HKA en in de Permeke Bibliotheek in het centrum van Antwerpen. Het werk is gebaseerd op het idee van een bibliotheek van 100 boeken die ofwel anoniem of onder een pseudoniem werden geschreven. De bibliotheek omvat boeken van alle tijden en afkomstig uit de hele wereld, waaronder boeken van Emily Brontë (die het pseudoniem Ellis Bell gebruikte) en Herman Hesse (die het pseudoniem Emil Sinclair gebruikte). De redenen waarom auteurs beslissen een pseudoniem aan te nemen varieert sterk, van “angst omwille van het niet hebben van een duidelijk mannelijke christelijke naam” tot “angst om niet naar huis terug te kunnen keren”, en bieden een inzicht in de problematiek van censuur en sociale vooroordelen in verschillende culturele contexten. In het M HKA worden 100 metalen surrogaat-boeksculpturen op planken gepresenteerd. In elk van hen is de titel van het boek geëtst alsook de reden voor de anonimiteit van de auteur. Elk boek symboliseert het ontbreken van de echte identiteit van de auteur en is dan ook leeg. In de Permeke Bibliotheek werd een selectie boeken in de schappen geplaatst, met daarbij vele nieuwe toevoegingen aan de lijst, waaronder een ruim aantal die oorspronkelijk in het Nederlands geschreven werden, en beschikbaar zijn om te worden gelezen of uitgeleend. (NH)

Artist Website

Shilpa gupta   flapboard

Shilpa Gupta, UNTITLED, 2008, photo: Shilpa Gupta

Shilpa gupta   singing cloud
Shilpa Gupta Singing Could, 2008 – 2009 Microphones with 48 multi-channel audio 152.4 × 457.2 × 61 cm, audio 9 min 30 sec Courtesy of Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek, Denmark Acquired with the funding from The Augustinus Foundation Photo: Jamie Woodley
Shilpa gupta   someone else library

Shilpa Gupta, SOMEONE ELSE, 2012-2013 (detail), photo: Jamie Woodley

Shilpa gupta   someone else m hka

Shilpa Gupta, SOMEONE ELSE, 2011 (detail), photo: Shilpa Gupta